fizinfo - Re: [Fizinfo] tricium

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

Re: [Fizinfo] tricium

  • From: Forizs Istvan <forizs AT geokemia.hu>
  • To: jzana AT omega.kee.hu
  • Cc: Fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: Re: [Fizinfo] tricium
  • Date: Thu, 16 Oct 2003 14:37:50 +0200

Kedves Janos!

Lehet, hogy elso ranezesre nevetsegesnek latszik, hogy azon
problemaztam, hogy
a tricium felezesi ideje 12,26 vagy 12,43 ev. Az elteres valoban nem
nagy
(0,17 ev: 1,4%).

Az ivovizszolgaltatas teruleten a vizmukutak kornyezeteben modellezik a
felszin alatti vizaramlast. Ezt sokfelekeppen tehetik. A hagyomanyos
hidraulikai modellezest egyre inkabb kiegeszitik izotopos adatokkal,
hogy a
felallitott aramlasi modell minel megbizhatobb legyen. Eleg komoly oka
van
ennek. Minden kut esetere meghatarozzak a kulonbozo vedozonakat es a
kapott
eredmenynek megfeleloen intezkedeseket foganatositanak. A szigorubban
vedett
zonakban nem lehet pl. lakohaz. Ha a szamitasokbol az jon ki, hogy
valaki
telke a szigoruan vedett zonaba esik, akkor azt ki kell sajatitani. Itt
pedig
sokszor nehany meteren mulik a dolog, vagyis adott esetben nem mindegy,
hogy
milyen tricium felezesi idovel szamolok.
Valoszinuleg Neked sem lenne mindegy, hogy adott esetben kisajatitjak a
telkedet vagy nem (a jogaszok nem kerdezik meg, hogy a modellezesnek
mekkora a
hibaja, a modellezonek pedig nem mondjak meg, hogy hol vannak a
telekhatarok!). Tehat, aki valamilyen modellezo csoportban/csoportnak
dolgozik, igyekszik lelekiismeretesen dolgozni.

Remelem, hogy ezek utan mar nem annyira nevetseges a dolog.

Udvozlettel: Forizs Istvan

jzana AT omega.kee.hu