fizinfo AT lists.kfki.hu
Subject: ELFT HÍRADÓ
List archive
- From: "Laszlo E. Szabo" <leszabo AT hps.elte.hu>
- To: mafla <mafla AT hps.elte.hu>, Multiple recipients of list <koglist AT cogpsyphy.hu>, fizinfo AT sunserv.kfki.hu
- Subject: [Fizinfo] (Ism.) Philosophy of Science Colloquium, May program
- Date: Wed Apr 23 23:06:01 2003
- List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/fizinfo/>
- List-id: ELFT HRAD <fizinfo.lists.kfki.hu>
Department of HISTORY AND PHILOSOPHY OF SCIENCE
Eotvos University, Budapest
Pazmany P. setany 1/A Budapest
Phone/Fax: (36-1) 372 2924
Department's Home Page:http://hps.elte.hu
P h i l o s o p h y o f S c i e n c e C o l l o q u i u m
Room 6.54 (6th floor) Monday 4:00 PM
____________________________________
May Program
5 May4:00 PM 6th floor 6.54
M r s. T i b o r M a d a r á s z & G y ö r g y F a r k a s
Department of Logic, Eötvös University
A "miért" kérdések szemantikájához és pragmatikájához (logikai megközelítés)
(On the semantics and pragmatics of "Why?" questions -- a logical approach)
A "miért" kérdések logikájának kidolgozását elsősorban a tudás megszerzésének
módjai, az információ kereső procedúrák megalapozása teszi elengedhetetlenné.
A miért kérdések centrális jelentőségűek a tudományos magyarázat
elméleteiben. A "miért" kérdések logikai elmélete -- szemben más
kérdéstípusokkal (eldöntendő, ki? mi? hol? kérdőszós kérdések) --
nem tekinthető megelelően kidolgozottnak. Ennek oka valószínüleg a miért
kérdések komplexitásában rejlik.
A különböző interrogatív modellek, a kérdés-válasz reláció általános
(szemantikai és pragmatikai) elmélete. (Hintikka, Aquist)
A "miért" kérdés-válasz reláció logikai rekonstrukciója. A magyarázat, mint
a
"miért" kérdésre adandó válasz.
A magyarázat covering-law modellje. (Hempel) A válaszként adott magyarázat
oksági és kontrafaktuális feltételei. (Lewis) A "jó" válasz adekvátsági
feltétele. A szemantikailag illetve a pragmatikailag adekvát válaszok
megkülönböztetése. (Koura)
Kitekintés: magyarázatok covering-law nélkül, nem oksági magyarázatok
lehetősége.
12 May 4:00 PM 6th floor 6.54
G ü n t h e r F l e c k
Department of Human and Social Sciences
National Defence Academy, Vienna, Austria
THE ANTI-SCIENCE PHENOMENON:
PSYCHOLOGICAL ROOTS OF RISKY DEVELOPMENTS CONCERNING SCIENCE
In recent years we have been witnessing various movements attacking the
position of science. These attacks originated in different domains,such as
political and religious fundamentalism, esotericism, or relativism. They all
share a more or less radical rejection of science emphasizing their own brand
of world view as absolute truth. Some of these attacks on science (e.g., the
New Age Movement) may be considered as a reaction against the extreme version
of science - scientism. Viewing science as the only way of gaining genuine
(true) knowledge, scientism has provoked and promoted anti-scientific
movements. Unsatisfied with the position of scientism, even many students and
young graduates in the Western culture have become susceptible to modern
versions of superstition and pseudo-science. The obvious side-effects are the
loss of the ability of critical thinking and the increase of superstitious
thinking. This paper offers an attempt to analyse and to understand these
movements from a psychological perspective.
19 May 4:00 PM 6th floor 6.54
J á n o s T a n á c s
Philosophy and History of Science, Technical University of Budapest
Jelentésváltozás versus jelentésállandóság a geometria axiómarendszerei
közötti átmenetben
(Change versus invariance of meaning when switching between different
axiomatic systems of geometry)
Az előadásban a geometria három, egymással szoros összefüggésben álló
axiómarendszerének szemantikai problémáit vizsgálom.
A három vizsgált axiómarendszer a Bolyai-féle abszolút geometria (AGB)
axiómarendszere, valamint a kiterjesztéseivel kapott euklideszi (EG), illetve
Bolyai-Lobacsevszkij-féle hiperbolikus (nemeuklideszi, NEG) geometria
axiómarendszerei. A kérdés első lépésben az, hogy vajon a három
axiómarendszer formálisan azonos alapfogalmai azonos jelentésűek-e is egyben?
Ugyanez a kérdés a definiált fogalmak szintjén is felvethető.
Az előadásban két, egymással ellentétes nézőpont rekonstruálásra és
konfrontálására teszek kísérletet. Az egyik nézőpont Tóth Imre modellelméleti
megfontolásokra alapozott érvelése, amely az alapfogalmak szemantikai
invarianciáját képviseli. A másik álláspont értelemszerűen az alapfogalmak
szemantikai varianciáját állítja, méghozzá olyan megfontolások alapján,
amelyet szemantikai holizmusnak nevezhetünk. Ezt az álláspontot, többek
között, David Hilbert neve fémjelzi.
Röviden összegzem az axiómák szemantikai felfogásával kapcsolatos
Frege-Hilbert vitát; a vita középpontjában az axiómák ?implicit
definíciókként" történő felfogása állt. Megmutatom, hogy Hilbert az
axiómarendszerekkel összefüggésben, a várakozásokkal ellentétben, nem
?szuperformalista" álláspontot tett magáévá (amely az axiómákat minden
jelentést nélkülöző jelek halmazának tekinti), hanem mind elvi síkon, mind
konkrétan, választott példáival a szemantikai holizmust, és az alapfogalmak
szemantikai varianciáját képviselte.
A szemantikai invarianciát, illetve varianciát képviselő álláspontok
hátterében álló jelentésfelfogások legfontosabb ismérveinek vázolását
követően a definiált fogalmak szintjén előálló problémák vizsgálata felé
fordulok. Evert W. Beth és Alfred Tarski
definiálhatósággal/definiálhatatlansággal kapcsolatos eredményeit
felhasználva a definiált fogalmak szemantikai holizmusa mellett érvelek. Beth
és Tarski módszerét elemezve kiderül, hogy az alapfogalmak jelentésének
invarianciáját képviselve a definiált fogalmak szintjén a szemantikai
varianciát és a definiált fogalmak szemantikai holizmusát kell képviselnünk
az axiómarendszerek közötti átmenetben. Ez az alapfogalmak szemantikai
invarianciáját képviselő álláspontok, például Tóth Imre álláspontjának
inkoherens jellegét mutatja, amely így hátrányba kerül a másikkal szemben:
mást képvisel az alapfogalmak, és mást a definiált fogalmak szintjén.
26 May 4:00 PM 6th floor 6.54
G y ö r g y K a m p i s
History and Philosophy of Science, Eötvös University, Budapest
Aktív percepció
(Active perception)
A kognitív tudomány és a kognitív idegtudomány egyre inkább felismeri az
organizmus és a környezet közötti kölcsönhatások jelentőségét, ami a
percepciót és a cselekvést a kognitív kutatás középpontjába helyezi. A két
aspektus összekapcsolása azonban ma meg hiányzik, vagy legalábbis töredékes.
Ennek hiányában, a perceptuális kogníció jelenlegi megközelítései általában
megállnak annál, amit az "utazó szem" metaforával fejezhetünk ki. Az előadás
egy aktív percepciós modellt fogalmaz meg a viselkedés etológiai modellje meg
kauzális megfontolások alapján. Megbeszéljük az aktív percepció különféle
vonásait és az elme, illetve az agy szamara felállított követelményeit.
Az aktív percepciót úgy értem, mint olyan folyamatot, amelyben a különféle
akciókülönfélek és az általuk közvetlenül vagy közvetve kiváltott
éészleletekszleletek egyetlen, oszthatatlan, komplex tér- és időbeni egységet
alkotnak, melyet epizódusnak nevezek. Az epizódusokat különféle szempontból
fogom jellemezni: mint a különféle szenzoros modalitások kombinációját, mint
kauzális struktúrákat, és mint a narratívumok alapját.
___________________________________
The 60-minute lecture is followed by a 10-minute break. Then we held a
30-60-minute discussion.The participants may comment the talks and
initiate discussion on the Internet. The comments should be written in
the language of the presentation.
The organizer of the colloquium:
Laszlo E. Szabo (email:
leszabo AT hps.elte.hu)
--
Laszlo E. Szabo
Department of Theoretical Physics
Department of History and Philosophy of Science
Eotvos University, Budapest
H-1518 Budapest, Pf. 32, Hungary
Phone/Fax: (36-1)372-2924
Home: (36-1) 200-7318
Mobil/SMS: (36) 20-366-1172
http://hps.elte.hu/~leszabo
- [Fizinfo] (Ism.) Philosophy of Science Colloquium, May program, Laszlo E. Szabo, 04/23/2003
Archive powered by MHonArc 2.6.19+.