fizinfo - [Fizinfo] meghivo - avagy csizma az asztalon!

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] meghivo - avagy csizma az asztalon!

  • From: Károly Härtlein <hartlein AT eik.bme.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] meghivo - avagy csizma az asztalon!
  • Date: Thu Mar 27 16:53:01 2003

Kedves Kollegak!

Az alabbi meghivot tegnap kaptam, szeretnelek megkerni benneteket,
irjatok meg a velemenyeteket, vagy a maganba, vagy a listara.
Minden evvel kapcsolatos gondolat erdekel pl.:
- Jo-e, ha a Muegyetem barmelyik tanszeke ilyen eloadast szervez?
- Szerencses-e ha nem szakmabeliek (kozgazdaszok, jogaszok, stb.)
ilyenbe artjak magukat?

- es vegul pedig erdemes e a levelezo listankat effele levelekkel
terhelnem?

EMLA Budapesti Tagozat tagjai (és minden érdeklodo) részére

Kedves Tagtársak és Minden Érdeklodo!
Az EMLA Budapesti Tagozatának következo rendezvényét az energianyerés és
felhasználás eddig nem ismert, nem kutatott, vagy
egyszeruen csak elutasított módjainak szenteljük. Milyen tartalékok
vannak az anyaghasználatban, tényleg axiómák-e az ezekhez
kapcsolódó alapvetések – mindannyiunk elgondolkozik néha ezeken a
kérdéseken.
Vendégünk, dr. Egely György izgalmas kutatói pályát járt be,
megállapításai gyakran váltanak ki komoly vitákat. Lehet vele
egyetérteni,
vagy vitatni az állításait, egyet nem tehetünk -– a fejünket a homokba
dugva agyonhallgatni azért, mert véleménye nem minden ponton
egyezik meg az elfogadott tudományos trendekkel. Különösen fontos, hogy
fiatal korban, az életpálya elején - amikor az ember
ítéleteiben rugalmasabb – minél több metszetét ismerje meg a lehetséges
igazságoknak. Ehhez próbálunk hozzásegíteni Benneteket a
2003. április 8-án (kedden), 16.30-kor
a szokásos helyen, a
BME K. épület I. emelet 59-ben
rendezett EMLA tagozati rendezvényen, amelyre a tagokat és minden
érdeklodot szeretettel várunk.

Budapest 2003-03-26.

dr Szlávik János dr Füle Miklós
Budapesti Tagozat Elnöke Budapesti Tagozat Titkára

Ha valakit erdekel, akkor itt meggyozodhet, mennyire kompetens az EMLA
effele ugyekben...

http://www.emla.hu/

A fentiektõl függetlenül is ma irtam volna nehany sort, a multkori
levelemhez kapcsolodoan:

Kedves Kollegák!

Nagyon örülök, hogy sokakat nem hagyott hidegen a legutóbbi irományom.
Mégis egy kicsit elkeserített, hogy a mondanivalóm
helytelen megfogalmazása miatt, a válaszok nem arról szóltak amit
vártam.

Én ugyanis nem akarom a “Nagymestert” megállítani! Sot tovább megyek, én
egyetlen áltudóst, sem akarok megállítani! Mert belátom,
ma reménytelen vállalkozás lenne ez. Van egy kör, amely kör
természet-tudományos ismerete szilárd, biztos alapokon nyugszik, és
átlátja a helyzetet, itt nincs teendom. Van egy kör amely, tudása hamis
alapokon nyugszik, elvakult, meggyozhetetlen, az elozoekkel
szemben szinte ellenséges, ahol bármiféle próbálkozás hiábavaló lenne,
mert megingathatatlan meggyozodéssel hiszi igazát, itt sincs
teendom. Ez a két kör nagyon szuk, az emberek csak egy kis (szinte
elhanyagolható számú) részét érinti. A maradék, az emberek
nagyon nagy hányadát teszi ki. ok általában bizonytalan tudásúak, és
ezért a meggyozodésüket egy határozott fellépés és a tradicionális
tisztelet (hit a tanárban, a kinyomtatott írásban a Rádióban és a
TV-ben) könnyen befolyásolhatja. Mivel ok sokan vannak, kell hogy
legyen számukra néhány biztos támpont, ahol hiteles választ kapnak a
kérdésekre. Az oket befolyásoló nagyhatású tényezoket osszuk
két részre! A felosztás alapja legyen az, hogy kap-e az adófizetok
pénzébol. Ide tartoznak: a köz és felsooktatási intézmények
amelyeket az Oktatási minisztérium engedélyez és felügyel. Ide tartoznak
az internet azon oldalai amelyeket közszolgálati céllal hoztak
létre, mint például a sulinet, és minden olyan intézmény amely az
ismeret-terjesztést tuzi ki céljául és adóforintokat kap (múzeumok,
muvelodési házak, stb.). Én az áltudományokat szeretném az éltünk egy
jól körülírható részébol látni, hogy eltunik. Én mindössze csak
annyit akarok elérni, hogy a közszolgálati médiumokban ne kapjon helyet
semmiféle áltudomány. Tunjön el az áltudomány az
oktatásból, és az ismeretterjesztésbol. De tovább megyek, a végcélom az
lenne, hogy büntetheto legyen az adóforintokból áltudományt
terjeszteni. Az adófizetok pénzébol áltudományt terjeszteni bármi módon
szerintem buncselekmény, még ha tudatlanságból ered is! De
ez számomra világosabb a napnál, nem fog egyedül menni. Én nagyon kevés
vagyok ehhez. Kérek mindenkit, tegyen valamit, ami
elorébb viheti ezt az ügyet.

Lássunk néhány példát:

Médiumok: Televíziók és Rádiók (M1, M2, DunaTV, Kossuth, Petofi, Bartók)

A zárójelben szereplo médiumok nem mindegyike érintett, az áltudomány
terjesztésében. De én csak ezeknek szentelnék figyelmet,
mert adóforintokat tudtommal más TV és rádió adók nem kapnak. Általában
sajnos elmondható, hogy a szerkesztok
természet-tudományos muveltsége, - hm - hiányos. Mert például, a Kossuth
Rádió Reggeli Krónikájában, ha azt hallom, hogy egy
“magyar feltaláló” vízhajtású autót alkotott – akkor már (mert a
foszerkeszto egy levélben megírta) tudom, hogy a csapat aki a híradót
csinálja napi hét óra hírmusort csinál és a tudományos megalapozottságra
nincs idejük. Gyakran kell a szerkesztonek rövid ido alatt hírt
megérteni, és dönteni. És az alapos természet-tudományos ismeret hiánya
miatt ez elore megjósolhatóan gyakran hibás döntést hoz….
De láttam már, hogy az M1-en a délelotti musorban, azon a napon amikor
energiával, foglalkoztak a musor zárásaként bemutattak egy
igazi fényevot aki állítása szerint több éve a szervezete számára fény
elfogyasztásával pótolja az energiáját, tehát leírom még egyszer
fényt eszik évek óta, semmi mást és ebbol az energiából él! A nap
musorvezetoje a Muegyetemen végzett mérnök, tehát papíjai szerint
megalapozott természet-tudományos tudással kellene, hogy rendelkezzen.
Szerintem, sokan vannak akik a “Szent Nézettség” mögé
bújva akár tudatosan is felvállalják az áltudományokat. Nem törodve,
hogy mekkora kárt okoznak ezzel. A legismertebb példája ennek
a 0. Típusú találkozások c. egykor volt musor, vezetoje amelynek
hihetetlen károkat okozott. Mint tudjuk, ebben a musorban indult a
karrier felé a “Nagymester”. És még sorolhatnám a rontáslevevoket a
horoszkóp készítoket, vérnélküloperálókat, stb, valamint azokat
akik “beengedik”, meghívják oket ezekbe a médiumokba.

Internet (Sulinet)
“A sulinet 800 ezer diákhoz és 80 ezer tanárhoz szól”. Ezt Magyar Bálint
mondta, így hát a hatása miatt, megkülönböztetett figyelemmel
kellene a tartalmát ellenorizni. Így, nem kerülhetett volna fel a
Sulinetre, a következo néhány figyelmet érdemlo oldal. Elsoként nézzük
meg közösen mit talál egy érdeklo diák, ha elakad és fizikában és
magyarázatot vagy képletet keres, a Sulineten:

Induljunk el, a http://www.sulinet.hu/ oldalról, és válasszuk az
eFizikát. Itt válasszuk a keresést azon belül pl. a kondenzátort, és ott
változó elektromos mezot. De nézhetünk egy másik fogalmat is az erot, és
tovább ero fajtákat. Nem a hibákon akarok csámcsogni,
hanem megkérdem miért nincs egy lektor? Lektorért kiáltottak volna, azok
az egykor általam a sulineten talált oldalak is ami talán már
csak az én archívumomban vannak meg, - érdemes megnézni, és figyelmesen
elolvasni - és ez már az áltudományok tanárok általi
interpretálás felelosségét is felveti! Két dolgozatot olvashatunk,
amelyek külön-külön is elrémisztoek. Kísérleteim az ingával, és a
Találkozásom a szabadenergiával címu muvek még megnézhetoek a
http://jedlik.phy.bme.hu/~hartlein/sn címen. Amikor eloször
olvastam, és eltunodtem, mennyi idot, fáradságot, pénzt fektettek be az
alkotók egy hitelesnek tuno tanár segédletével és
tulajdonképpen miért is?

Tanintézetek:
Azt már megírtam, hogy tanintézet programjában is van áltudományos
nézetekre épülo ”mérés”, és az abból “tudományosan”
összeállított, személyre szabott, oktató program. Szerintem ezzel,
többet kellene foglalkoznia a sajtónak, mint egy nemrég kipattant
botránnyal. De ugye a pornóképek a Pedagógiai Intézet CD-jén az sokkal
fontosabb, jobban lehet csámcsogni rajta, mindenki azonnal
megérti mirol is van szó. Nagyon kíváncsi lennék, ha egy szülo bírósági
perbe fogná az iskolát, és a felügyelo minisztériumot, és a
Polgármesteri Hivatalt, azt hol hozná a sajtó, és hogy végzodne?!
Most idézek egy hozzám érkezett levélbol:
Azért is figyeltem fel ismét leveledre, mert én továbbra is együtt élek
a ténnyel, hogy lányom osztályfonöke afféle pálcás ember, és
legutóbb is pl. kint járt kolléganoje lakásán (aki nyelvet tanít, és az
o lánya az én lányom legjobb barátnoje) ahol pontosan 42 db
szellemet talált, harmincegynéhányat mindjárt el is uzött... Pár napra
rá magáról a barátnorol uzött el 3 ártó szellemet mintegy fél órán
keresztül az iskolában, a testnevelo tanáriban.

Múzeumok:
Hogy kerülhetett egy kiállításra (Mucsarnok Intuíció Invenció Innováció
2000-ben volt) egy légtérbe a hologrammal, a porlasztóval, a
holdradarral, a villámdelejes forgonnyal, a tranzformátorral és a Rubik
kockával, tovább nem sorolom, a múltkori cikkem
foszereplojének elhíresült találmánya?

Szóval az eredeti gondolat menethez visszatérve, nekünk kellene tenni
valamit. Hogy az életünk egy jól körülírható részébol kiszorítsuk,
kiuzzük az áltudományokat és az áltudósokat. Hagyva nekik mozgásteret, a
kereskedelmi médiákban, ott tolem annyit szerepelhetnének
amennyi jólesik nekik. Nem biztos, hogy csak a tiltást kéne
szorgalmazni. Szerintem az ELFT tarthatna egy rendezvényt esetleg
tanfolyamot, készülhetne egy kiadvány ahol, amelyben, közérthetoen
szólhatnánk a média embereihez. Segítenénk az áltudományokban
való eligazodásba, mirol lehet felismerni egy áltudóst, stb. (Sajnos ez
az ötlet nem az enyém.) Szerintem sokan annyira tudatlanok, hogy
a tettük kárait sem ismerik fel. Ezért történhetett meg az, hogy az
áltudományokat leleplezni igyekvok lelkes kis csapata, csak hosszas
gyozködés után, ezektol a média emberektol, mintegy adományként kaptak,
az áltudományos marhaságok cáfolására pár percet.

Az oktatásban való áltudomány terjesztés, és egyéb szélhámoskodás –
meggyozodésem szerint legalább akkora buncselekmény, mint a
pedofília. Sajnos az ismereteim szerint a jogrendünk ezt nem tükrözi.
Kíváncsian várom, hogy a hivatalos állásfoglalás mi lesz, ugyanis
az elozo irományomat elküldtem az oktatási miniszternek is kérve, hogy
mondjon véleményt a felvetett “ügyekrol”