Skip to Content.
Sympa Menu

fizinfo - [Fizinfo] Philosophy of Science Colloquium, Szabolcs Kiss

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

List archive

[Fizinfo] Philosophy of Science Colloquium, Szabolcs Kiss


Chronological Thread 
  • From: "Laszlo E. Szabo" <leszabo AT hps.elte.hu>
  • To: mafla <mafla AT hps.elte.hu>, fizinfo <fizinfo AT sunserv.kfki.hu>, Multiple recipients of list <koglist AT cogpsyphy.hu>
  • Subject: [Fizinfo] Philosophy of Science Colloquium, Szabolcs Kiss
  • Date: Fri Mar 21 03:38:00 2003
  • List-archive: <http://sunserv.kfki.hu/pipermail/fizinfo/>
  • List-id: ELFT HRAD <fizinfo.lists.kfki.hu>

Department of HISTORY AND PHILOSOPHY OF SCIENCE
Eotvos University, Budapest
Pazmany P. setany 1/A Budapest
Phone/Fax: (36-1) 372 2924
Department's Home Page:http://hps.elte.hu

P h i l o s o p h y o f S c i e n c e C o l l o q u i u m
Room 6.54 (6th floor) Monday 4:00 PM
____________________________________

24 March 4:00 PM 6th floor 6.54

S z a b o l c s K i s s*
<mailto:kiss.szabolcs AT matavnet.hu>
I r i n g ó H a l a s i
E d i t M o l n á r
_________
* elo"adó
Institute of Psychology
University of Pécs

A humán vélekedésrendszer konzisztenciájának tulajdonítása gyermekeknél
(Children's ascription logical consistency to human beliefs)

Az ún. naív tudatelmélet kutatása napjaink megismeréstudományának egyik
központi területe (ld. pl. Baron-Cohen et al. 2000). Ezen belül a
gyermek elméro"l való gondolkodásának és ítélethozatalának a feltárása
kitüntetett terület (ld. pl. Mitchell és Riggs 2000). A
szociálpszichológiában a fenti kutatásoktól függetlenül ugyanakkor nagy
hagyománya van a humán nézet- vagy vélekedésrendszerek kutatásának. Itt
az egyik központi kérdés a vélekedésrendszerek konzisztenciáját érinti
(ld. pl. Hunyadi 1980). Napjaink tudatfilozófiájában pedig a másik
személy tudatának interpretálásakor használt racionális elvek
beazonosítása kap központi szerepet. Jelen elo"adás célja, hogy egy saját
empirikus munka eredményeinek ismertetése keretében összekapcsolja a
naív tudatelméleti, a szociálpszichológiai és a tudatfilozófiai
elméleteket.
A kognitív fejlo"déslélektani kísérleti adatgyu"jtés kiindulópontja a
másik személy tudatának értelmezésekor használt normatív (racionális)
alapelvek egyike volt. Ezt az ún. zárás alapelvét a tudatfilozófiában
például Fodor és Lepore (1992, 143.o.) is ismerteti : ?(...)
Szükségszeru"en, ha egy lényt úgy reprezentálunk, mint aki P-t véli és P
implikálja Q-t, akkor a lényt úgy kell reprezentálni, mint aki Q-t véli.?
Mikortól folyamodik a gyermek ehhez az alapelvhez? Hogyan sajátítja
ezt el? Mi a kapcsolat a gyermek logikai fejlo"dése és a zárás
alapelvének kialakulása között? Milyen szerepet játszik a saját
vélekedésrendszerhez való introspektív hozzáférés az alapelv
elsajátításában?
Az elo"adásban ismertetett kísérlettel a fenti kérdésekre kerestünk
választ. Az empirikus munka során óvodás korú gyermekek olyan rövid
történeteket hallgattak, amelyek feltételezték a zárás alapelvének
megértését. A történetek végén feltett kérdésekre adott helyes
válaszokon keresztül mértük fel a gyermekek teljesítményét. A számos
rendkivül izgalmas kísérleti eredmény ismertetésekor kitérek a három
évesek gyenge adataira és erre vonatkozó lehetséges magyarázatokat
fogalmazok meg. Tárgyalom a talált fejlo"dési trendet és az eredményeket
összevetem a hamis vélekedés teszt klasszikus eredményeivel. Eközben
bemutatom az általunk használt próba komputációs szintu" feladatelemzését
is, amely szorosan kapcsolódik a vélekedésrendszer reprezentációjának
különbözo" szintjeihez.

* Fodor, J. and Lepore E. (1992) Holism. A Shopper's Guide. Oxford: Blackwell.
* Baron-Cohen et al. (Ed.) (2000). Understanding Other Minds. Oxford University Press.
* Fodor, J. and Lepore E. (1992) Holism. A Shopper's Guide. Oxford: Blackwell.
* Hunyady György (1980). A konzisztencia mint a vélekedések szervezõdési elve. In: Frank T. és Hoppál M. (szerk.) Hiedelemrendszer és társadalmi tudat. Vol. 2. Tömegkommunikációs Kutatócsoport. 16-29.o.
* Mitchell P. and Riggs, K.J. (Ed.) (2000) Children's Reasoning and the Mind. Psychology Press.



___________________________________

The 60-minute lecture is followed by a 10-minute break. Then we held a
30-60-minute discussion.The participants may comment the talks and
initiate discussion on the Internet. The comments should be written in
the language of the presentation.

The organizer of the colloquium:
Laszlo E. Szabo (email:
leszabo AT hps.elte.hu)

--
Laszlo E. Szabo
Department of Theoretical Physics
Department of History and Philosophy of Science
Eotvos University, Budapest
H-1518 Budapest, Pf. 32, Hungary
Phone/Fax: (36-1)372-2924
Home: (36-1) 200-7318
Mobil/SMS: (36) 20-366-1172
http://hps.elte.hu/~leszabo










  • [Fizinfo] Philosophy of Science Colloquium, Szabolcs Kiss, Laszlo E. Szabo, 03/21/2003

Archive powered by MHonArc 2.6.19+.

Top of Page