fizinfo - [Fizinfo] elhunyt Pahan Istvan

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] elhunyt Pahan Istvan

  • From: Szalay Kati <szalay AT sunserv.kfki.hu>
  • To: <fizinfo AT sunserv.kfki.hu>
  • Subject: [Fizinfo] elhunyt Pahan Istvan
  • Date: Thu Jan 10 10:04:01 2002

Az alábbi nekrológot Nagy Árpád egyetértésével továbbítom a listára.
Sz. K.
***************

Páhán István
ny. gimnáziumi tanár, megyei vezető szaktanácsadó, türelemmel viselt
hosszú betegség után, életének 80. évében, 2001 december 31-én elhunyt.
Temetése 2002 január 11-én, 14 órakor a nagykőrösi Református temetőben
lesz.

Páhán István 1922 augusztus 22-én született Nagykőrösön. Az első három
osztályt egy tanyasi elemi iskolában végezte, ahol édesapja tanította.
Innen került vissza Nagykőrösre, ahol 1940-ben érettségizett. Utána
felvételt nyert a debreceni Gróf Tisza István Tudományegyetemre,
matematika-fizika szakra. 1945-ben hadifogoly. 1951 július 1-től
kinevezett fizikatanár a nagykőrösi Arany János Református gimnáziumban.
1966-tól Pest-megyei fizikatantárgyi szakfelügyelő, majd megyei vezető
szaktanácsadó. 1984-től nyugdíjas. Sas Elemérrel (ELTE Fizika Tanszék)
együtt, tizenhat évig szerkesztette és tartotta az iskola TV fizikaóráit.
Kétszer tüntették ki MTV Nívó díjjal. Pedagógusi munkája elismerése képpen
az Oktatásügy Kiváló Dolgozója, elsők között kapta meg az Apáczai Csere
János díjat.

Mint a vezetőség titkára, 1980-tól Gödöllői székhellyel alapítója volt az
Eötvös Loránd Fizikai Társulat (ELFT) Pest-megyei Területi Csoportjának,
ahol a megye térképén kitűzött zászlókkal jelöltük be a fontosabb szakmai
rendezvényeket. Így 1982-ben Nagykőrösön a Toldi Miklós sütőipari
szakközépiskolában a nagysikerű országos fizikatanári ankétot, melyet
E=mc2 jegyében az energia fogalom tanításának szenteltünk. Fizikatanári és
szervező munkájának elismeréseképpen a Társulat Mikola Sándor díjjal
tüntette ki. Amíg egészsége engedte az egyesületi élet motorja volt. Igazi
társasági ember, akit mindenki szeretett. A szakmában mindenkit ismert és
őt is ismerte mindenki.
Kedves Pista, nyugodj békében.

Budapest, 2002 január 8.

Nagy Árpád
ny. egyetemi tanár
ELFT Pest-megyei Csoport tiszteletbeli elnöke

  • [Fizinfo] elhunyt Pahan Istvan, Szalay Kati, 01/10/2002