fizinfo - [Fizinfo] EISZ rendszer

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] EISZ rendszer

  • From: Katalin Kamaras <kamaras AT szfki.hu>
  • To: fizinfo AT sunserv.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] EISZ rendszer
  • Date: Fri, 22 Dec 2000 14:34:27 +0100

Kedves Kollegak,

gondolom masokban is tamadtak kulonfele gondolatok az Oktatasi
Miniszterium levele kapcsan, en - szuk korben munkatarsakkal konzultalva
- az alabbiakat szeretnem felvetni, remelem eljut az illetekesekhez is:

> Korabbi szakmai forumok, szakertoi anyagok
> alapjan kialakult, hogy
> egy olyan rendszer epulhetne fel, amely lehetoseget
> nyujt nagy erteku
> teljes szovegu es bibliografiai adatbazisok
> beszerzesere, olyanokra,
> amelyek kozerdeklodesre tartanak szamot, elegendo
> egyszer behozni
> az orszagba es minden erdeklodo/erintett szamara
> biztositani a
> felsooktatas es a tudomanyos kutatas teruleten.

Ezzel csak maximalisan egyeterteni lehet.

> E ket felmeres eredmenyeit osszevetve az OM ugy
> dontott, hogy
> megkezdni a targyalasokat a Web of Science valamint
> az Elsevier
> beszerzesere.

Mivel sajnos nem tudom, hogy az Elsevier pontosan micsoda (az osszes, a
kiado altal publikalt folyoirat online valtozata?), csak a Web of
Science vasarlasahoz tudok hozzaszolni, amit en is, es a korulottem
dolgozok is nagyon fontosnak itelnek a kutatashoz es a szukseges
adminisztraciohoz is (velemenyem szerint ha kotelesek vagyunk
hivatkozasi listakat mellekelni mindenhez, akkor joggal varhatjuk
el,hogy ehhez kulon koltseg nelkul hozzaferjunk), tovabba ez minden
tudomanyteruleten dolgozonak hasznalhato lenne, mig, ha jol ertem, az
Elsevier csak a termeszettudosoknak.

> A szakma egy szukebb csoportja komolyan ellenzi a
> WoS beszerzeset,
> igy targyalasaink megtorpantak es veszely fenyegeti a
> 2001. januari
> indulast.

Milyen szakma? A tudomanyos dolgozoke, a tudomanyos vezetoke, a
konyvtarosoke vagy az OM apparatuse? Es ha csak egy szuk csoport, akkor
hogyan tudjak veszelyeztetni a teljes projektet? Megtudhatnank, pontosan
kirol van szo? Ha ezt olvassak, talan kifejtenek az erveiket ezen a
forumon is?

> Az ellenzok a WoS magas arara hivatkoznak
> (okkal!), igy megprobalunk
> egy olyan kompromisszumos javaslatot tenni az ISInek,
> amelynek
> ertelmeben csak maximum harom helyen lenne
> hozzaferheto a teljes WoS az
> orszagban, s ezek az intezmenyek szolgaltatnanak
> impact factor es
> idezettsegi adatokat keresre a tobbi intezmenynek.

Ez pontosan hogyan mukodne? A keres sima keres lehetne, anyagi vonzat
nelkul? Ebben az esetben ki fizetne meg a "privilegizalt" intezmenyek
dolgozoit, akik a keresre az adatokat szolgaltatnak? Ha a kozponti
projekt, akkor ez meg mindig megerne? Ha nem "sima keresrol" lenne szo,
azaz fizetni kene erte, akkor pedig miert pont annak a harom helynek
lenne ingyen, tovabba ki kapna meg a penzt, az OM, a dolgozok, vagy az
intezmenyek? Es hogy nez ki ez az egesz copyright szempontbol, akar van
penz involvalva, akar nincs? Valahogy arra is vigyazni kene, hogy az OM,
mint orszagos intezmeny a minimalis meltosagat megorizve,
"kompromisszum" cimen ne bonyolodjon olcso alkudozasba, mert azt mint
magyar kutato valahogy nem szeretnem...

Jo lenne, ha mas is hozzaszolna, mert szerintem egy lenyeges es
szukseges kezdemenyezes indult el, amit nem kellene hagyni tevutra
futni.

Udvozlettel es kellemes unnepeket kivanva mindenkinek

Kamaras Katalin
MTA SzFKI

--
Katalin Kamaras
Research Institute for Solid State Physics and Optics

  • [Fizinfo] EISZ rendszer, Katalin Kamaras, 12/22/2000