fizinfo - [Fizinfo] Teljes holdfogyatkozás január 21-én hajnalban

fizinfo AT lists.kfki.hu

Subject: ELFT HÍRADÓ

[Fizinfo] Teljes holdfogyatkozás január 21-én hajnalban

  • From: Tepliczky Istvan <tepi AT mcse.hu>
  • To: Fizinfo AT lists.kfki.hu
  • Subject: [Fizinfo] Teljes holdfogyatkozás január 21-én hajnalban
  • Date: Tue, 18 Jan 2000 01:40:32 +0100

Teljes holdfogyatkozás január 21-én hajnalban

A 2000. év rögtön egy látványos csillagászati eseménnyel kezdõdik: január
20-áról 21-ére virradó éjszaka egy teljes holdfogyatkozást figyelhetünk meg.
Égi kísérõnk hajnalban merült bele a Föld árnyékába, a telehold korongjának
elsötétedése 4 órakor kezdõdik. Nagyjából egy óra alatt a Hold egésze
elsötétül, a teljes fogyatkozás 5 órakor kezdõdik, és egy és egynegyed órán
keresztül tart. A teljesség vége 6 óra 22 perckor már a hajnali derengésben
következik be. A Holdról "levonuló" földárnyék utolsó érintését épp hogy
megpillanthatjuk a kelõ Nap fénysugaraiban, közel a nyugati látóhatárhoz.

A Hold a teljesség fázisa alatt sem sötétül el teljesen. Egy jellegzetes
színû
halvány, vöröses derengés marad a holdkorong "helyén", amelyben kivehetõk
halványan a Hold sötétebb színû síkságai ("tengerei"). A derengés oka a Föld
légköre által megtört, szóródó fény: ha a Holdon állnánk, úgy látnánk, hogy
a Napot eltakaró Földet egy hatalmas vörös fényglória veszi körül.

A téli párás, ködös idõjárás közepette szerencsésebbek lehetünk, ha a
holdfogyatkozás megfigyelésére - lehetõségeink szerint - magasabb földrajzi
helyet választunk. A Magyar Csillagászati Egyesület tagjai, ha az idõjárás
úgy kívánja, a Mátra tetején gyönyörködnek a természeti jelenségben.
A megfigyelésnek csupán esztétikai jelentõsége van - egy kis kikapcsolódás
a szürke hétköznapokból, tisztelettel adózás a természet színjátéka elõtt.

*********

A holdfogyatkozás idõpont-adatai (közép-európai idõben):

03:02:52 - a Hold belép a félárnyékba (csak mûszerekkel érzékelhetõ)
04:01:26 - a Hold belép az árnyékba
05:04:34 - a teljes fogyatkozás kezdete
05:43:27 - a fogyatkozás maximuma
06:22:20 - a teljes fogyatkozás vége
07:25:26 - a Hold kilép a teljes árnyékból (közel a látóhatárhoz)

(Tepi)

  • [Fizinfo] Teljes holdfogyatkozás január 21-én hajnalban, Tepliczky Istvan, 01/18/2000